måndag 12 maj 2008

Äggamat


När jag styrketränar vill jag oftast göra det rätt tidigt på morgonen. Det är egentligen helt fel tid, styrketränar gör man bäst en stund efter en bra måltid. men när det nu är på så vis att jag avskyr att träna efter klockan 14 på eftermiddagen så måste jag lösa saken på bästa sätt. Oftast gör jag det med äggmat. Proteinpackad och mättande men inte så mastigt att jag inte kan få i mig det på morgonen/förmiddagen. Kompletterat med lite kolhydrater är jag redo för ett träningspass.

Den här omeletten är smaksatt med saké (jodå, det går fint även på morgonkvisten), japansk soja, finstrimlad purjo, sjögräskrydda (krävs dock viss vana innan man sätter i sig den det första man gör),sesamolja och lite strimlad färsk basilika. Mmm...
Jag lyckas dessutom extra bra med att få mina omeletter luftiga på sista tiden. Bäst tycks de bli om de blandas utan mejeriprodukter.

Äcklet för ägg är dock något som jag alltid tampas med, jag måste tänka bort vad jag äter. Jag tror att om jag hade egna höns skulle jag kunna äta deras ägg, fast man vet ju aldrig. Synd att det är så skamligt bra mat.

Inga kommentarer: