fredag 5 februari 2010

Dagens drink - Granatäpple


Det är tjatigt att jag inte mår bra, men läget är oförändrat. har idag träffat en mycket ung (ehrm, jämngammal?) läkare som såklart är superseriös som alla unga kvinnor måste vara, fast ändå är det liksom en ny generation som sitter nedhasade i kontorsstolen och spekulerar lite trevande och skämtsamt (med generationstypsik lättsarkasm) med patienten ( dvs mig).
Intressant och mycket bekvämt.
Granatäpplena börjar göra sig hemmastadda hos oss. Bra tycker jag. Jag är inte så förtjust i att äta kärnorna, för hårda tycker jag. Men mixade till juice eller som Sias goda granatäppelsorbet är det utmärkt. Färgen är ju fantastisk och man riktigt ser på frukten hur nyttig den är.
I juicepressen gör den sig utmärkt tillsammans med päron, äpple eller helt allena. Den här varianten spetsades med en liten c-vitaminbomb.
2 granatäpplen
1 skalad lime
Hur jag får ut käronorna? Jag halverar frukten, mosar den i handen, klämmer ut kärnorna över en skål, vänder ut och in på skalhalvan och pillar ut resten. Inte en kärna går till spillo!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Snodde ditt recept på klimp glömmer alltid bort hur det var man gjorde. Trist att läsa att du är krasslig.// M:et

Anonym sa...

Mmmm, det här måste jag prova =)

När jag var i Turkiet i nu i sommar så köpte jag Granatäpplesirap. Den kan man ha som dressing på sallad och även ha den som måltidsdryck, bara blanda ut med lite vatten.
Ha en bra dag
!

Chissra sa...

vilka goda drycker du har...ska helt klart prova....