onsdag 3 december 2008

Månadens saffran och citron - december


Det här är ju sannerligen månaden för saffran och citrus!
Jag har aldrig provat att smaksätta min lemoncurd med saffran men jag är övertygad om att det skulle kännas helrätt! Här kommer ett enkelt och välfungerande recept.

Citronkräm
ca. 3½dl.

finrivet skal av 1½ tvättad citron, ekologisk
1+1 dl. ekologiskt socker (raffinerat eller råsocker)
100 g ekologiskt smör
2 ekologiska ägg

  • Sjud citronskal och saft,1 dl av sockret och smör på svag värme tills allt har löst sig. låt svalna lite.
  • Vispa ägg och 1 dl socker poröst och blanda med citronkrämen
  • sjud på svag värme tills krämen tjocknat, låt den inte koka!! Rör regelbundet med trä- eller plastslev. Krämen tjocknar ännu mer när den kallnat.
  • Kyl ner och förvara i sluten burk i kyl. håller ca. 1 vecka.
Tips! Jag tillsatte malda kanderade apelsinskal, malen pomerans ger också en trevlig smak om man gillar det!

Ingefärs- och apelsindrink

Jag har åkt på en otäck och otrevlig förkylning och för att kurera mig dricker jag ingefärsjos med apelsinjos och honung.
Ingefärsjos görs genom att finriva ingefära och blanda med vatten (3-5 dl till en stor knöl). Låt koka upp och svalna av i kastrullen.
Sila sedan josen, förvara i kyl och blanda med pressad apelsin och honung. Servera varmt.

Tips! Den ingefära som blir över när du silat juicen kan användas till att göra omslag att lägga på värkande kroppsdelar. Ett tips jag nyss fått och ska testa på min stela förkylningsnacke!

Inga kommentarer: