söndag 10 augusti 2008

Istället för...

Idag tror jag att många lagar vegetariskt efter köttmaträttsförlaga. Detta provocerar av någon anledning många köttätare men faktum är att det har gjort livet mycket enklare för många som vill äta vegetariskt trots att de inte avstår från köttet på grund av smaken.

Eftersom jag aldrig lagat annat än vegetariskt så tänker jag inte nödvändigtvis såhär, om jag inte ska bjuda någon inbiten köttis på mat, men ovan ser ni ett exempel som är en typisk ersättningsrätt, och bland den godaste jag vet dessutom, en vegetarisk carbonara!

Det enda som skiljer den från den traditionella carbonaran är det att bacon ersätts med rasher, en vegetarisk påläggsprodukt med baconsmak. Vi kokar en god pasta, oftast cappellini även om det på bilden är pappardelle. Sedan blandar vi den med Nigellas risottokräm, d.vs vispgrädde,ägg, parmesanost och salt och peppar. Som namnet antyder är denna kräm även ljuvlig att blanda i en risotto precis vid slutet av kokningstiden för att få den riktigt härligt, krämiga konsistensen!
Vi steker sedan rasher och serverar med lite extra nymald svartpeppar. Så gott!

En annan rätt som är en ren ersättningsprodukt är min qournwok. Detta kommer från min pappas goda souvaswok och i det här fallet kan jag lova att orginalet är godare än ersättningen men även den vegetariska varianten känns riktigt lyckad tycker jag.

Grönsakswok med vitlöksdressing i pitabröd

300g. qournfärs
3-4 grovrivna morötter
1 strimlad purjolök
1 liten zucchini, grovriven eller juliennestrimlad (tändsticksstorlek)
1 liten grön + 1 liten röd paprika, finstrimlad

Ovanstående wokas samman, saltas, peppras och serveras med ris eller i ett bröd tillsammans med dressingen:

1 förp. creme fraiche
1 förp kesella
2 eller mer vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
vitlökspeppar
salt

Inga kommentarer: