söndag 10 augusti 2008

Ninas Kinasoppa


Ninas goda kinasoppa är vad Nigella skulle kalla "tempelmat". Mat som känns lätt, renande och välgörande för kroppen.
denna soppa har en speciell smak och en speciell buljong som jag kan tänka mig inte tilltalar alla men som jag är oerhört förtjust i. Bäst blir den förstås när Nina gör den men jag försöker gärna själv för det blir riktigt gott det med!
Buljong:
riven ingefära
grönsaksbuljong
mörk soja
saké
sesamolja
Grönsaker:
Se nedanstående som förslag, allt behöver inte hamna i soppan. Min variant innehöll cocktailtomat, purjolök, sockerärtor, vitkål, champinjoner och minimajs.
Böngroddar, blomkålsbuketter och edamame (färska sojabönor) är också goda val.
Allt du gör är att koka upp buljongen med alla ingredienser, sesamoljan går i sist. Sedan lägger du i de hackade grönsakerna och låter dem koka tills de är varma nog att serveras. Lycka till!

3 kommentarer:

annamaria sa...

Just ingefära i asiatmat är så underbart gott!

Daniel Roos sa...

Ser mycket gott och trevligt ut ha det så bra mvh Daniel

Anonym sa...

Ser man på! Jag har inte varit inne på den här bloggen på evigheter, och nu gick jag in och fann mitt eget recept högst upp! Så smickrande för egot.
Jag gör alltid soppan med champinjoner, minimajs, tomat och ärter. Och sesamoljan sätter jag i preciiis på slutet, typ just innan jag tar av grytan från plattan.
Persilja är gott ovanpå.

Gissnigsvis 85% av alla ätare gillar denna soppa. Resten tycker den smakar diskvatten!