lördag 24 januari 2009

Frulle och mellis - RAW

Okej, jag har provat raw-konceptet. Jag gillar det verkligen.
Allra bäst är det till frukost när jag mår lite illa och inte vill äta mackor och fil. Som mellanmål är det perfekt. Jag har hittat en anledning att ÄTA mellanmål. Som efterrätt på lunchen är det också underbart!

Coops frusna fruktsallad i passionssaft med kokosflingor ovanpå. Enkelt och perfekt!

Min BÄSTA! Coops smoothiemix (ananas, mango och papaya) mixat med pressad apelsin. Gärna syrlig. En frusen banan med pressad lime är SMASKIGT om man vill ha en krämig sorbet!

Hemgjord frukostmarmelad. Lägg ekologiska aprikoser i blöt över natten. Mixa med vatten eller lite citrussaft till mos. Sockerfri och smaskig mamme!


Alltså. Jag minns inte vad detta är. Det kan vara sesammjölk med blåbär. Men det ser ju tjockt och fluffigt ut. Jag gjorde en efterrätt med riskräm, honung och blåbär vilken blev supergod men detta är något annat. Hrrm...det kanske kommer om ett tag. Det brukar allt jag glömmer så småningom göra. Återvända alltså.

Mandelmjölk (i bakgrunden), 1 dl ekologisk sötmandel mixat med 2 dl vatten i flera omgångar och sedan silat. De silade resterna är blandade med jordgubbar och färska dadlar och serveras med apelsin och kanel.

Hemgjord blåbärssoppa. Blåbär mixade med banan och apelsinjos. Serveras med mättande kokosflingor.
Det ser ju oförskämt enkelt ut. Men det är liksom det geniala med raw. Och grejen är att jag faktiskt håller mig mätt vilket jag starkt betvivlade innan. Men jag antar att det är alla fibrer och feta nötter som gör att man står sig så bra. Stavmixern har gått varm som ni ser!

Inga kommentarer: