söndag 22 februari 2009

Valnötsbröd - pure love!


Anna Bergenström låter detta valnötsbröd pryda framsidan på hennes bok "kärlek, oliver och timjan" och jag förstår henne verkligen. Det här brödet sår nog för kärleken!
Jag är helt klart en brödälskare, har alltid varit. Valnötsbröd i synnerhet har varit en alldeles speciell favorit. Det är någonting i valnötsbröd som gör att det smakar så äkta, som glöd, stenugn, eldstad och stugtrygghet. Ja, kanske till och med grotttrygghet!

Jag har tagit Annas "Johns Valnötsbröd" och gjort om litegrann. Jag har grövre mjöl och dessutom lite linfrön i. Jag använder dessutom kallpressad rapsolja och på så vis har ett helt underbart gott bröd fått ett bra omega3-tillskott!

John och Johannas valnötsbröd

1 litet bröd
1/4 pkt jäst
½-1 tsk salt (jag dubblade mängden)
1-2 tsk honung (jag tog ca. 1½)
2 dl ljummet vatten
2 dl rågmjöl
1 dl krossade linfrön+ 1dl kokande vatten (blanda och låt svalna av)
2 msk kallpressad rapsolja
100g grovhackade (brutna) valnötter
3 dl vetemjöl
en generös klick smör till formen

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt salt och honung + ett par msk vatten. Rör ut jästen och tillsätt sedan linfröna, rågmjölet + resten av vattnet.
Rör ner olja, nötter och mjöl. Låt jäsa under handduk ca. 1h.
Smörj under tiden en brödform. Knåda den jästa degen med lite mjöl. Forma till en rulle och lägg ner i formen. Låt jäsa ca. 30min.
Snitta ett kryssmönster i brödet och grädda på 200C ca. 30 min. Låt svalna under handduk.

Jag vet att jag kommer att längta efter det här brödet på ett mycket ohälsosamt sätt när det är slut - vilket förresten är väldigt snart!

Inga kommentarer: