måndag 26 maj 2008

Hemmagjort

Det växer så det knakar hemma i köksfönstret!
Bilden ovan föreställer en physalisknopp som blir större var dag, jag går i spänd förväntan på den spröda lilla lyktan som blåser upp sig som en ballong, större och större. Det är jättehäftigt!
Örtkryddorna har jag mycket nöje och nytta utav. En salsa verde är andvändbar i köket tycker jag.
Salsa verde
en knippa persilja
en handfull mynta
lite basilika, oregano och rosmarin
eventuella andra kryddor, allt kan blandas i!
vitlök
olivolja
salt och peppar
lite citronsaft
ev. frön eller nötter (pinjenötter, solrosfrö, mandel)
Mixa ihop örterna med vitlöken och citronsaften + ev. frön/nötter. Späd med olja till lagom konsistens. Andvänd som dipp eller dressing.
Jag gjorde pastasallad i helgen. Kokt pasta blandad med salsa verde enligt ovanstående recept blev jättegott tillsammans med tillbehör som serveras i separata skålar så att alla kan plocka för sig av det de vill ha. Jag serverade till:
Skott av röd mangold
kokta sockerärtor med lefkasost (komjölksfeta)
balsamicomarinerade kokta rödbetsklyftor
citronmarinerade och grillade zucchiniskivor och qournfileér
grillad halloumiost
späd purjolök och kidneybönor

2 kommentarer:

the lost feeling sa...

frågan är: smakar lefkasost då som arlas s.k. feta?

hörde att physalis är lättodlade...coolt. för övrigt är tomatplantan (nätt och jämnt) vid liv än. ska försöka plantera om den - håll tummarna. har även utökat tomrummet efter basilikaplantan med en vaxböneplanta - har för mej de är ganska lättodlade, hade bönor i värmland ett år.

Johanna sa...

Jag försökte med physalis förrförra året, nu tycks det gå bättre. Tomatplantorna (4st.) har inte börjat se lovande ut ännu, mest skrangliga. Bönor är nog rätt lättodlade, fick en liten skörd på friland förra året ( sockerärtor) så det ska nog gå bra.
Nej, lefkasosten (tror att det var Zetas) smakade som en krämig och mild (inte lika syrlig) feta. Jag tyckte att den var god men S spottade ut den.