måndag 12 maj 2008

Saffran och citron - maj


Månadens citronrecept kompletteras med färsk rosmarin från min nyplanterade buske. Jag älskar,älskar,älskar färsk rosmarin. Det är en underbart god krydda!
Lite finhackad rosmarin, ½ riven solovitlök, rivet skal + saft av en citron, flingsalt och peppar blandades med smält smör och lite kallpressad rapsolja (för smaken, jag gillar den, men omega3-fettsyrorna är också trevliga att få i sig) och ljuvliga kokta kronärtskockor doppades i härligheten.
Mysigt kvällssnacks!
Det blev lite smör över och det fick smaksätta rotmos dagen efter. I rotmoset hade man också med fördel kunna pytsa i en gnutta saffran för en än mer gyllende färg!

2 kommentarer:

the lost feeling sa...

den ser något annorlunda ut än min basilikaplanta jag köpte för några veckor sen och nu har lyckats att nästan helt ta död på. jag tror faktiskt jag övervattnade den, så att rötterna aldrig fick syre. min tomatplanta lever dock än och har en nästan ärtstor grön kart! det ska bara bli körsbärstomater så nu är det inte så långt kvar (säger vi)... jag blir gladare och gladare för varje morgon som jag kommer och ser att den lever. men jag måste nog plantera om den. din planta ser ut att ha oförskämt fin svart jord. jag måste köpa jord. och lecakulor - så rötterna får syre osv.

för övrigt har jag sjukt känslig tarm har jag kommit på. har köpt gillian mckeiths "du är vad du äter - små förändringar, stor skillnad" för endast ca 160 spänn på adlibris (rekommenderas varmt) och försöker följa hennes råd - dela på kolhydrater och protein. 2 h mellan kolhydratmål och protein. 3 h mellan protein och kolhydrater. det frukt ska ätas ensamt. grönsaker kan ätas till allt. typ. det är sjukt tråkigt men jag slipper magknipen och uppblåstheten nästan hela tiden. det handlar om att maten bryts ner olika snabbt och använder olika enzymer i tarmen. frukt bryts ner allra snabbast, därför ska man inte blanda det med något annat om man är känslig. melon är allra snabbast, det ska man inte ens blanda med annan frukt.

har jag sagt att jag är sjukt pepp på att läsa kostvetenskap! jag vill verkligen! men om jag ska kunna börja nån journalistutbildning nån gång måste jag skaffa en kandidatexamen först och då måste göra klart den gamla svenskan - har tagit tag i det på riktigt nu. det är överjävligt jobbigt, iallafall littveten. jag har kvar 1800talet, 1900-talet och en jävla uppsats. puh! men SEN, eller om jag inte kommer in på journalistik, ska jag banne mej plugga kostvetenskap!

åh jag har en annan idé oxå. jag måste ju maila dej. det här blev ju en hel uppsatskommentar..sorry :) tecken på att jag borde höra av mej annat sätt kanske. det får bli i helgen. kramar!

the lost feeling sa...

ber om ursäkt för alla "sjukt" där :)

jo det värsta är oxå att äta frukt efter annan mat. för då hamnar den i kö bakom den andra maten och börjar jäsa i tarmarna. jag har heller inte kunnat äta friterat på länge, eller chips t.ex. - får ont direkt. precis som min kompis. så hon skulle prova det här nu. tänkte på S - han kanske oxå borde prova det här? om han har problem med uppblåsthet o magknip osv. har för mej att han inte heller tålde friterat.

nå, vi får höras.