måndag 22 december 2008

Julmat - den enkla vägen i år


Snart är hösten över. En riktigt schysst och omtumlande sådan har passerat. Mitt nya jobbet har tagit en hel del kraft och ork ifrån mig men samtidigt gett mycket inspiration och glädje. Det bästa som hänt är alla människomöten, kollegor och studerande, som fyllt huvudet med nya tankar. Mycket spännande!
Julen får dock bli tid för återhämtning och någon avancerad julmat står inte med i planeringen. Jag tänker mig ett gott potatismos på mandelpotatis, köpta "kött"bullar med hemgjord rödbetssallad, vegetarisk skinka (skinka utan rumpa, se nedan) med senap och mos, gott bröd, lite syltlök och grönkål och sen får det nog räcka.
Jag satsar nog på lite julgodis istället. Leila Lindholms Rocky road och Cornflake crisp är inplanerade. Vi får väl se vad mellandagarna sedan bjuder på.
Bilden ovan visar mitt bidrag till glöggkvällarna som varit men ännu inte är slut. Det är Vikis ungerska vinsoppa, eller, det mer passande namnet; gomsmekarglögg!
1 flarra billigt vitt vin (torrt!)
1-3 dl socker
3-4 kanelstänger
1 msk nejlika
1 msk kardemumma
4 ägg
Vispas ihop och värms upp. Får ej koka! Silas av och serveras, ev. med lite pudrad kanel på toppen (se ovan).

Inga kommentarer: