tisdag 5 februari 2008

Chokladtryffel med gammeldansk



Vilket lyckat tilltag!
Jag och Svante beslutade oss för att kombinera hans förkärlek för gammeldansk och min för chokladtryffel. Kärleksbarnet blev oväntat välsmakande!
För den mer moderata läsaren kan endast grundreceptet begagnas (utan alkohol eller vätsketillsats behövs endast 300g. choklad). För veganen kan grädden i basreceptet bytas ut på valfri fruktpuré förutom sojavispgrädde.

Grundrecept

350g mörk choklad
2 dl vispgrädde
50g smör eller kokosfett (för veganen, smälter dock mkt. lättare)
Dela smöret i småbitar. Låt det bli rumstempererat. Hacka chokladen i småbitar. Koka upp grädden. Häll över chokladen. Rör om till chokladen smält. Tillsätt smörklickarna och rör i smeten till de smält. Låt svalna i kyl ca. 6h. Eller tillsätt smaksättning innan smeten ställs i kyl.

Choko-nubbe med en gammelgubbe
1/3 basrecept
1,5-2 msk gammeldansk
Låt stelna. Rulla till bollar som pudras med kakao eller mörkt muscovadosocker. Du kan också hälla smeten i små nubbeglas och servera till kaffet.

Saltlakritsltryffel
Saltlakrits och choklad är som trogna bloggläsare vet, en kombination som verkligen tillfredsställer mina smaklökars behov. Det här receptet är precis så salivdroppande salmiaksalt som jag vill ha det!

1/3 grundrecept
½-1 förp. krossad lakrisal
salmiakkilikör, ca. 1 msk eller så mycket som behövs för att precis blanda upp lakrisalpulvret.
Lakritsrotpulver, att rulla i

Blanda samman allt och låt stelna. Rulla små kulor som täcks av lakritsrotpulver (kakao eller salt hockeypulver går också bra. Även smält choklad)

Kaffe- och honungstryffel

Om du alls är lik mig så hinner det inte bli några tryfflar med denna smaksättning men smeten går bra att äta med sked också!

1/3 basrecept

1 msk vaniljhonung (1 urskrapad vaniljstång värms försiktigt ihop med 1 brk honung som sedan får svalna tillbaka i burken)

1-2 msk kahlualikör

1 kommentar:

Sara sa...

Hejsan ! Nu har jag tillfrisknat lite och kollat in ditt lite nyttigare godis, jag måste testa fruktbollarna nån gång. Kan tänka mej att dom går hem i vår lilla familj. Ha en bra helg !