torsdag 14 februari 2008

Fruktchips- hälsogodis del II


Kampen mot de förrädiska naturgodisdiskarna fortsätter! Jag kan inte riktigt tycka att det är värt att köpa en sockrad ananasring i naturgodisdisken när den är lika onyttig, mycket äckligare och dessutom dyrare än vanligt lösgodis!

Det här, mina vänner, är något helt annat! Egentorkade fruktchips är så underbara att detta tips snarare är att betrakta som en order! Torka frukt!

På bilden ses ananas och jordgubbar. De förstnämnda är min favorit. Äpplen med kanelsmak är en annan. Se bara till att skiva så tunt du kan och låt frukten verkligen torka, det är inte alls gott när den är seg och dallrig. Med undantag möjligen för bananen som också kan skivas i tjockare skivor. Gör som Petra och doppa dem i choklad och kokos så blir det verkligen smaskigt!

Gör såhär:
Ananas, äpple, jordgubbar, apelsin, banan, mango eller valfri frukt. TUNT skivad
silikonbeklädda bakplåtar (du kan använda flera, även i vanlig ugn, byt bara ordningen emellanåt så att den högst upp inte bränns)
ev. kanel eller annan krydda som frukten vänds i innan torkning
45-100c ugn (den lägre temperaturen om du vill att frukten ska vara LF) i mitten av ugnen ett par timmar eller tills chipsen är helt torra. Ju tunnare de är, desto snabbare går det. Akta så att de inte bränns.

Ät och njut av smaken, ditt fruktkoladoftande hem och känslan av proffsighet. Använd resterna (ha! Som om det skulle bli några!) till dessertdekoration.

Om du inte vill torka själv, avhåll dig ändå från sockerfrukten och köp torkad ananas och mango från fair trade- märket "north & south". mangon är syrlig och smakrik, ananasen skummar i munnen och är bara helt omöjlig att sluta äta!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter grymt! Men "lika onyttig"? Gelegodis innehåller väl nästan 100% socker och konstgjorda tillsatser, torkad frukt är väl visserligen nästan lika sött (varav 20-50% tillsatt?) men innehåller väl också vitaminer, mineraler och inga eller mindre andra tillsatser? Eller är det värre än jag nånsin trott?

Anonym sa...

Fredrik: Jag lutar lite åt samma håll.. En hel mandel i mitten på en mjölkchokladkula måst rimligtvis vara nyttigare än en kula med mjölkchoklad rakt igenom? Även om jag absolut förstår vad johanna menar, det är väldans mycket socker även i naturgodis.

Dina fruktchips verkar supergoda, jag ska prova när säsongen är lite bättre för t.ex. nektariner. jag är allergisk mot ananas och det finns inte så mycket annat spännande just nu :)

Johanna sa...

Så ni tycker att jag överdriver minsann? Mja, kanske lite. ;) Men jag tycker att naturgodiset, med några få undantag, inte är särskilt gott heller. Mörk choklad och torkad frukt av kvalité är något jag föredrar framför det läskiga- och säkerligen transfettfulla- yogurtpapayorna. Kampen mot dåligt "naturgodis" kommer nog därför att fortsätta här på bloggen! ;)

Anonym sa...

Oj så gott det lät, måste verkligen provas. Perfekt att blanda i müslin sen!