tisdag 26 februari 2008

Förbannade kumminfrön!

kumminblomma



Det är lite synd om mig idag.

Jag har den värsta träningsvärken på evigheter. Jag varierar träningen med fokus på styrka/kondition varannan månad och igår började jag styrkemånaden. För första gången på en månad körde jag ett tungt styrkepass. Som om det inte var nog gav jag mig ut i löpspåret imorse. Nu kan jag inte röra mig.


Men mat måste man ändå ha och idag var purjon och mungbönornas tur. Jag hade kokosmjölk och tänkte köra på med indisk smaksättning. Allting hade gått utmärkt om jag inte hade placerat kumminfrö och spiskumminfrö i likadana, omärkta kryddburkar! Självklart blandade jag ihop dem. Ibland funkar det ju, men den här gången blev det verkligen inte gott! Och jag som var så hungrig!!!

gula, eller skalade/delade mungbönor

Indiskt blåsväder

Det gröna på en purjolök

en handfull klyftade champinjoner

ett par nävar gula mungbönor

1 solovitlök

en liten burk kokosmjölk

indiska kryddor: SPISKUMMIN, garam masala, curry, chilipeppar, ingefära

1½ msk mango chutney

Koka bönorna. Det går fort. Stek kryddorna i olja, lägg i purjon, stek den mjuk. Häll i svamp och vitlök. Stek tills svamparna är varma. Häll i bönorna och kokosmjölken. Smaksätt med salt och peppar, ev. en buljongtärning eller soja och mango chutney.

1 kommentar:

Viktoria sa...

Johanna, ursäkta att svaret på din fina kommentar hos mej dröjt! Jag är jätteintresserad av den kryddiga linsrätten med hirsflingor och bovetebröden - kan du inte publicera recepten på din blogg?