lördag 23 februari 2008

Eldig mat



Jag vaknade 05.00 (*HUGA*) i Kurravaara imorse. Vi har varit i Kiruna den senaste veckan. Det har varit helt härligt. Men det får ju sägas att skogsmaten inte är så skoj som vegetarian. Sojakorv i all ära.

All heder alltså åt Niklas hundförare som fixade en supergod chili-tomat-bönsoppa som kokades över öppen eld. Qournfilé, halloumi och qournkorv inhandlades till eldgrillning. Men trots att jag varit vegetarian så länge så var jag nog lite avundsjuk på de andra som grillade pappas makalösa souvas.

Om nån har bra tips på skogsmat kan ni väl tipsa mig? Jag tycker att det är svårt att hitta på enkel, värmande och proteinrik (ett måste) mat.

Souvasavundsjukan satt idag tills jag idag såg ett program om älgjakt och några jä-t äckliga skjutningar. Jag plågade mig igenom programmet fastän jag visste vad som väntade. Jag är inte mycket för att blunda för verkligheten, även om den idag fick mig att må illa.

Kokkaffet över elden smakade i vart fall bra och det var mysigt att umgås med familjen. Det var bara lillasyster som saknades. Hon var upptagen med sitt körkort.

Matveckan framöver kommer att bli fattig. Kylskåpet ekar tomt men plånboken ekar än djupare. Skåpmaten erbjuder följande veckomatsedel:

En purjo lyser hoppfullt grönt och får nog mysa med gula mungbönor och kokosmjölk.

Inlagd grillad paprika får nog sällskapa med svart råris och kidneybönor.

Gul ärtsoppa smaksätts med torkade trattisar.

lök och kikärtssoppa

smörgåskrasse, adzukibönor och alfa alfagroddar startas idag och ger lite grönsakstillskott! När jag blir avlönad ska jag köpa lite mer spännande groddfröer som rucola, rödbets och rädisfrö!

Inga kommentarer: