lördag 12 april 2008

Bovetebröd, utlovat recept


Äntligen, här kommer då receptet på boveteflätan som jag lovat publicera jättelänge nu! Det konstiga är att den här gången så blev det väldigt trist, torrt och bovetebeskt. Inte alls som jag kommer ihåg smaken. Ett missöde denna gång eller felaktigt matminne? Jag har för mig att det här brödet var jättegott! Nu blev det iofs rätt så smarrigt ändå efterspom vi gjorde några smaskiga hamburgare och placerade dem emellan brödskivorna. hemgjorda hamburgare...mmm, mums! Precis som med pizza föredrar jag den hemmagjorda varianten!
Vetefläta med bovete
2 bröd
50 g smör
3½ dl mjölk
25 g jäst
1 ägg
1 tsk salt
3 dl bovete
6-8 dl vetemjöl
ägg till pensling
sesamfrön till garnering
smält smöret och häll i mjölken. Temperera till 37C. Smula jästen och lös den i mjölken. Blanda i uppvispat ägg och salt. Tillsätt bovetet och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop till smidig deg, ta inte mer mjöl än du måste. Låt jäsa 30 min. under bakduk.
Lägg degen på mjölat bakbord och knåda väl. Tillsätt ev. mer vetemjöl. Dela degen i två degar. dela varje del i tre, rulla till längder och gör en fläta. Lägg flätorna på plåt och låt jäsa ytterliggare 30 min.
pensla med ägg och beströ med sesamfrö. Grädda 30 min. på mellersta falsen i 200C. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: