lördag 12 april 2008

Grönsakssoppa med klimp

Enklast möjliga och tröstemat på hög nivå är denna soppa för mig! Klimpen är läskig för somliga som inte är van vid dylikt och man kan ju byta ut den mot gnocchi som köps färdig i butik (sektionen med färk pasta). Naturligtvis funkar även fylld pasta att koka i soppan men det känns som en helt annan grej. Det här är min barndoms soppa minus köttet men det kommer jag bara ihåg som de där läskiga gråa bitarna som jag ändå inte ville äta!

Grönsakssoppa med klimp

1 förp. soppgrönsaker
5 st. potatisar av fast sort
1½-2 liter grönsaksbuljong

klimp
1 ägg
1 dl mjölk
salt, peppar, muskotnöt
vetemjöl, tillräckligt för att binda ihop vätskan till en seg smet

hacka ner grönsakerna och låt koka i buljongen tillsammans med små bitar av klimp som klickas ner i den kokande soppan. Färdig när grönsqakerna är lagom mjuka och klimpen flyter till ytan. Ät med ostsmörgås och hyvla gärna ner en skiva ost i soppan som med fördel kan kylas av med en skvätt mjölk också! Örtsalt är ett måste om du ska extrasalta soppan!

Klimpsoppa

Klimpsoppa blir det när klimpen kokas i mjölk istället för buljong. Färdig är den när klimpen flyter till ytan och soppan kan ätas antingen med socker eller örtsalt. jag föredrar det senare. Eller snarare föredrog för klimpsoppa har jag inte ätit sedan barndomen. Egentligen är det ju samma sak som stuvade makaroner. Bara lite konstigare.

Inga kommentarer: