lördag 12 april 2008

Finmiddag med mig själv

Ibland undrar jag vad det är för poäng med att träna. Jag är alldeles för svag för livets onyttigheter för att det någonsin ska ge resultat för mig när jag sliter på löpband och spinningcykel. En middag i ensamhet ser sällan bättre ut än som ovan. Och efter ett gympass är det bästa som finns en hink med glass. Jag lärde mig igår att öl skulle vara en optimal dryck att inta efter träning och det kan jag väl visserligen gå på. Men öl utövar inte alls samma lockelse för min sockertand.
det värsta var att jag klarade mig ganska bra här i Strängnäs när det gällde glassätandet tills jag råkade skymta ett välbekant märke på statoil av alla ställen. Nu när jag vet var jag ska få min fix vet frosseriet inga gränser!
Och även om det dåliga samvetet ibland gnager så är det så underbart att få sjunka ner i soffan, dra ett täcke över sig, läsa lite tidningar och hugga in på en bunka cookie dough eller phish food! Riktiga amerikanska cookies är ju väldigt goda även i bakad variant. Nedan ett recept som jag prövade i torsdags. Ett hopkast av det som fanns i skafferiet och som kunde stilla suget efter kraftig choklad. Min mosiga hjärna råkade ta dubbel mängd socker (inom parentes) men det funkade otroligt nog ändå. Välj själv om du vill ta den mindre mängden eller få en sockerkick upp i takfläkten!

Hasselnöts- och chokladcookies
1½ dl mjöl
½ tsk salt
½ tsk bikarbonat
3 msk kakao
rör ihop
100g smör
2 1/4 (4½) dl mörkt muscavadosocker
1/4 dl strösocker
rör ihop tills det är smidigt
1 ägg, som rörs ner i sockermixen
2 dl krossade hasselnötter
1 dl havregryn
rör ner i ägg- och sockersmeten. tillsätt mjölblandningen. Arbeta väl. Klicka ut bollar av smeten på bakplåtspapper, grädda i 175C 8-10 minuter beroende på om du vill ha dem sega eller torra. utmärkt goda till en kopp kaffe!

Inga kommentarer: