fredag 14 november 2008

Aubergine - skona mig!


Varför måste alla stackars vegetarianer utsättas för denna odödliga och vedervärdiga grönsak?
Hur kommer det sig att den dessutom är så otroligt populär i alla restaurangkök? Jag har väldigt svårt att förstå det. Men den har en mystisk egenskap. Ibland, men bara ibland, så är den faktiskt jättegod och med en alldeles speciell och unik fyllig och komplex smak. Jag tycker mig i dessa stunder kunna känna släktskapet med tobaken.

På bilden ovan ville jag mest visa mina burkar med "pomodoro pelati", skalade hela tomater av märket CIRIO. Jag har nämnt dem förut va? Jag tycker att det här är så otroligt bra att de slår ut färska tomater. I alla fall de som kan hittas i våra grönsaksdiskar. Jag köper sällan färska tomater nuförtiden. Av både smak- och miljöskäl, tyvärr är det väldigt svårt att få tag på CIRIO här, men när jag väl hittar dem så köper jag ett lager.

På bilden ovan använde jag faktiskt auberginen till en veggomoussaka som blev väldigt lyckad. Skivorna grillades först och bechamelsåsen var välkryddad med oregano, mejram, muskotnöt och kanel. Jag tror nog att en slatt rödvin hittade i gratängen och säkert en massa annat gott. I gratänger av medelhavstyp med mjölkinslag använder jag gärna getmjölk som kan köpas i Uppsala i en affär som jag förut arbetade i:

http://martina.se/ I ny ägo nu men lika bra fortfarande tror jag! Här lagrar jag förresten även upp på CIRIOburkar, inlagda, marinerade grönsaker, kvalitétspasta, goda ostar och italiensk glass. Bland annat...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag måste bara försvara auberginen! Det är min absoluta favoritgrönsak! Som bas i den mesta maten, eller för sig själv när man panerar den i kryddor och steker. :-D