söndag 9 november 2008

Saffran och citron - november


Tillbaka igen. Jag kan behöva en knuff ibland för att komma ihåg att uppdatera. Kameran är tillbaka och jag har kunnat börja fotografera igen. Men det är visst lite ovant för jag glömmer ofta bort det. Jag ska bli bättre!
Idag har vi haft besök av Kerstin och Margareta och husmanskost stod på menyn. Det blev qournbullar, potatis och jordärtskockspure, pepparsås, sauterad kumminvitkål, hemgjorda pickles och självklart lingonsylt. Rejäl mat minsann men vi fick plats med chokladpraliner och pecannötstårta till eftermiddagskaffet ändå!
Månadens saffran och citron gjorde jag egentligen förra månaden och det är en enkel böngryta som faktiskt blev riktigt god i all sin enkelhet. Här kommer receptet:
Saffransgryta för 4 personer
1 brk stora vita bönor
1 gul lök
2 morötter
1 fänkål
1 brk tomater
½ vitlök "solo"
3 msk rapsolja
½-1 kuvert saffran
5-7 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
½ tsk salt
½ krm kajennpeppar
½ krm chilipulver
2 msk tomatpuré
2 msk finhackad färsk timjan
3 lagerblad
2 paprikor i olika färger
1 purjolök
till servering: couscous och citronaioli
Hacka grönsakerna i mindre bitar. Hetta upp oljan och stek alla grönsaker med lagerblad och kryddor. Tillsätt lite vatten med buljongtärningen (börja med ngn deciliter, mängden avgör om det blir soppa eller gryta), salt och peppar, tomatpuré och krossade tomater. Låt allt koka ihop till grönsakerna är al dente. Tillsätt bönorna och låt dem bli varma. Strö över timjan vid servering.

Inga kommentarer: