fredag 14 november 2008

Gröna bönan...I miss you...

Edamame med sjögräs: I mitt inre söker jag efter ursäkter att betala några hundringar och åka till Stockholm där jag av en händelse hamnar runt södra station och Swedenborgsgatan. Väl där kan jag babbla lite med mitt sällskap samtidigt som jag går, till synes förstrött och oplanerat, och sedan utbrista:

-Nej, men, se där, Japan Food & Kitchen! Vi kikar in lite snabbt!?

När dörrarna öppnats, till platsen där luften smakar umami, smyger jag fram till frysdiskarna och ser mina frostnupna smaragder. Men inte kan man väl åka till huvustaden BARA för en påse frysta sojabönor?? Å andra sida, de har ju miso där också...

6 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Nu vet ju inte jag var du bor, men i Göteborg finns edamame bland annat på Hung Fat (som jag tror har bytt namn) på Östra Hamngatan. Om du skulle ha vägarna förbi.

Johanna sa...

Jag bor nära stockholm, 10 mil ungefär. men det är jättebra att jag vet var jag kan få min "fix" i gbg också! =) tack

Anna sa...

Den bønan vill jag prøva. Hmmm...måste ju vara sjukt go eftersom du åker till Stockholm før den.
Den bør väl finnas i Oslo kan jag tro.
Vad gør man med den hur smakar den bäst?

Johanna sa...

Jag vet inte om smaken är så fantastisk egentligen. Den är subtil. Men den känns så fräsch och nyttig när man äter den och konsistensen är perfekt, inte mosig som andra kan vara. Jag äter den som den är med sjögräs, i nudelsallad eller misosoppa. Den måste ju finnas i Oslo, vi kan väl ta en matshoppingtur där nån gång?

Anna sa...

Det lät som en UNDERBAR ide!!! Mortens bästa vän Svekki är ju en sjuk gormet-man och han har gett mig några tips på ställen man ska gå, har tyvärr aldrig tagit mig tid, men det måste vi verkligen gøra.

Johanna sa...

Yey! Vad kul!