söndag 9 november 2008

Valnötsbrownies, till Ellinor!

Ellinor har länge frågat efter det här receptet. En choklad- och valnötsbrownietårta som jag bjöd på min sista dag på jobbet i våras. Receptet kommer från Claes Karlssons fantastiska bok "Nötter & Choklad" och det enda jag förändrade var att jag strödde kanderade valnötter ovanpå glasyren.
Brownies med valnötter
ca. 12 port.
100g smör
100 g mörk choklad
2dl rostade valnötter
2 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
1½dl vetemjöl
en nypa salt
glasyr:
1dl grädde
1 msk glukos (honung går också bra)
100 g finhackad mörk choklad
1 msk rumstempererat osaltat smör
Smält smör och choklad. Blanda i övriga ingredienser och häll i formen. Grädda imitten av ugnen 180C i ca. 20 minuter. Låt svalna.
Koka upp grädden tillsammans med glukosen. Häll över chokladen. Låt stå i fem minuter.Mixa ihop med smöret. Stryk på glasyren när kakan svalnat.

2 kommentarer:

Anna sa...

Nam, nam, ja, man är ju på diet nu fram till jul, men då ska jag kasta mig tillbaka till dessa brownies och baka, läääängtar...
Då när jag också känner mig som Viktoria B.

Johanna sa...

jag och vickan...tvillingar liksom...och ingen ironi där inte...=)