måndag 17 december 2007

Anti-matlagning och julgodis

Det har hänt något bland grytorna på sista tiden. Det var Svante som sa det först; Det var länge sedan jag åt så att jg mådde illa. Uttalandet fick mig att tänka till. Något har förändrats, det känner även jag. Efter mycket funderande kom jag idag på vad som skett. En attitydförändring av stora mått. Jag lagar inte längre mat som en matnörd och får därmed inte längre min pojkvän att överäta! Hur har då denna förvandling kunnat ske? Jag tror att kombinationen Hälsa, Ekonomi och Ekologi verkligen har satt spår i mitt mattänk.

Det finns en verkligt stark önskan om att försöka äta väldigt nyttigt, det tillhör hälsoaspekten. Men det är också så att jag mår ovanligt bra med mig själv just nu och behöver inte trösta mig med mat för att livet ska bli roligare att leva. Ekonomiskt och ekologiskt menar jag är försöket att inte anstränga vare sig min privatekonomi eller det globala välståndet med alltför överdrivet konsumerande.
Bara genom att titta på min vardagsserie blir det ganska uppenbart vad som gäller nu, kål, ägg, broccoli, linssoppa...tjohoo liksom!
Nåväl...kanske behövs även lugna perioder. På onsdag ska jag och mamma (mat)shoppa i Stockholmo igen. Får se om manin hittar tillbaka ur vardagsdjungeln. Just nu är jag mest sugen på julgodis och bakning. Jag vet att jag lovade Maria ett godisinlägg men jag vet inte om jag har något att komma med. Andra gör det bättre just nu känns det som. Det enda jag gjort som jag kan rekommendera är

Hermankakan som täcktes med mjölkchoklad och serverades med glass.

Leilas rocky road var supermaffigtsmaskigt (jag bytte pistasch mot pecan)

Karins chokladtryffel med turkisk peppar var totalt gottig

och jag drömmer om mjölkchokladdoppad knäckbräck, chokladkolatryffel (recept nedan) och Annes "chocolate bark" med polkagrisar. Det bifogade receptet tillhör med hemgjord snickerskaka och hemgjorda arraksbollar mina julgodismåsten. Men arraksbollarna har fått ge vika för fikonbollar de senaste åren. Mina fikonbollar finns i en onyttig version (sötsalta konjaks- och mandelmassebollar doppade i choklad) och i en totalnyttig och lika god version (pistagenöt, dadlar, lime och kokos).



MJÖLKCHOKLADTRYFFEL

1 dl grädde
80 g flytande honung (gärna akacia)
1 st. vaniljstång
250 g smält mjölkchoklad
50 g rumstempat smör
kahlualikör
mjölkchoklad (ca 200 g) och kakao (att rulla tryfflarna i)

1, grädde, honung och vaniljstång kokas ihop.

2, blanda i den smälta mjölkchokladen, den rumstemperade smöret och smaksätt med kahlua till önskad styrka. ställ in i kylen för att stelna.

4. rulla till bollar (ca 15-18 g), kyl5, temperera chokladen. värm hälften till 45 grader, blanda i resten tills det ör 26 grader, värm till 30 grader. rulla bollarna i den tempererade smälta chokladen, rulla dem i siktad kakao. förvara svalt.

Tips: kan också göras som en tårta, häll tryffelsmeten ovanpå en riktigt mörk kladdkaka, dekorera med mörka chokladspån eller siktad kakao.

1 kommentar:

Daniel Roos sa...

Härligt med Julgodis. Ha det toppen mvh Daniel