torsdag 6 december 2007

Nytt i skafferiet - Kål!

Färsk grönkål är gott i en sallad med russin, äpple och valnötter eller hasselnötter. Både vinägrett och majonäsdressing fungerar bra!

KÅLMIDDAG Min mamma berättade för mig att när hon var liten sa min mormor: "Vi har inte mycket, men vi har kål på bordet och kärlek!" Kål är min vardagskärlek också. Tillsammans med broccoli har jag lärt mig att äta det på senare dar och det är ju fantastiskt, för vilket härligt livsmedel det är! Idag bjuder jag på två kålrecept:

Brunkål med lingon, kidneybönor och mandelpotatis

I en varm panna poppar jag svarta sesamfrön tillsammans med en nypa kummin (hela). Hyvlad vitkål läggs ner i pannan (som är smör/oljegreasad). Steks tills det mjuknar. häll över rejält med god ljus soja och en nypa råsocker. Låt koka in ordentligt. Smaka av med salt och peppar. Häll ner en burk röda kidneybönor (sköljda) och en näve frysta lingon samt kokt mandelpotatis. MUMMA!

Du vet väl förresten hur du kokar mandelpotatis? Lägg de oskalade knölarna i iskallt vatten. Låt koka upp under lock. stäng av plattan, låt kastrullen stå kvar tills potatisarna är fasta men mjuka. Så undviker du att koka sönder dem!


Stekt savoykål med rasher eller rökta pumpafrön och citronstekt qournfilé

Jag gillar nog stekt kål bäst. Är nog överlag mycket för stekt mat tyvärr. Savoykål kan strimlas och stekas lätt (som ovan, lägg gärna till en skvätt äppelcidervinäger) men också blancheras i smör och saltat vatten.

Qournfilén tinar du i färskpressad citronsaft och krossad svartpeppar. När de tinat låter du dem rinna av och smörjer in dem med lite olivolja. Lägg dem sedan i en grillpanna. När de stekts klart till en fin färg häller du över resten av citronsaften och låter den koka in. Akta så att det inte bränns utan bara karamelliseras. Strö flingsalt över vid servering. Lägg upp qourn och kål. Strössla med strimlad stekt rasher eller andra vegetariska baconprodukter.

Du kan också göra rökta mandlar eller pumpafrön genom av koka upp en saltlag, låta nötterna/fröna dra en stund, hälla av, blanda med en liten sked "liquid smoke" och låta torka i ugnen så att de blir lätt rostade. Ersätt bacon med detta.

Inga kommentarer: