lördag 8 december 2007

Saffran och citron - december


Jag älskar saffran, det överaskar väl ingen med tanke på min adress. När jag hittade Johan Sörbergs recept på just saffransbullar (inte kusar alltså) trodde jag verkligen att min lycka var gjord. Men de sista två åren har receptet inte riktigt funkat och jag kan för mitt liv inte fatta vad som gått snett. Årets första försök med minibullar blev bättre än förra årets men jag ska göra ett nytt försök (kanske i helgen) med ett lite mer ordinärt recept, typ ur "vår kokbok" eller nåt.


Jag har många planer för mina saffranskusar. Att torka de få som blir över till goda skorpor att äta med fikonsmör och lemoncurd är bara några av matfantasierna som närs av juldofterna i mitt kök.


Nödlösningen som blev en lyckträff denna gång var gojibär istället för de russin jag inte hade inhandlat. Förutom detta lyckades jag svänga ihop en fantastisk kryddblandning som komplement till saffranet. Visst nöjer jag mig med de traditionella bullarna men är det inte konstigt att det inte har experimenterats mer med just saffransbullen? Saffran är gott nog i sig själv men leker ovanligt bra med väldigt många andra kryddor. Mitt recept är än så länge lite hemligt men prova själv med dina favoritkryddor i kusarna!

Inga kommentarer: