lördag 22 december 2007

Matmanins återkomst!

Vilken fin julklapp jag fick i förskott! En dags matshopping i Stockholm med min mamma. Jag hittade såklart en hel del skoj även denna gång.

I hötorgshallen hittade jag Celestial seasons "Chocolate caramel enchantment chai". Denna gång svepte vi även förbi Omi food och Asian market på Olof Palmes gata 12. Mycket trevliga butiker bägge två. Nordic & chinese på Herculesgatan, som nu hade bytt namn (minns dock inte till vad), var inte lika trevligt. De hade varan jag sökte (vegetarisk skinka) på lagret men orkade inte ta fram den åt mig. Stora minuspoäng för det. Jag köpte iaf. ett paket vegetariska räkor där, men det är tveksamt om jag kommer att våga äta dem.
Goodstore bjöd såklart på dagens samvetesshopping. Nötlimpa, skivat smörgåspålägg, mexiburgare (tofu), solrosfröpastej och rostade kokosflingor åkte i korgen. Och på JFK blir jag aldrig besviken, sushisoja, miso och kaori furikake ska och har avsmakats. Där borde alla handla som är i närheten av södra station. Det doftar dessutom underbart från köket och personalen är den trevligaste du kan hitta!

I Söderhallarna köpte jag torkad vitlök, gula mungbönor, svart råris och sweet basil seed. De sistnämnda läggs i vatten, sväller till groddyngel och klumpas ner i strupen. Se gärna Lisa Förare Winblads inslag om matkonsistens för en närmre presentation av de slemmiga små rackarna.

Hos Gryningens hälsokost på folkungagatan 68 inköptes smaskig tofu, torkad ananas från North & South (den bästa torkade ananasen i världen!!).

Taifuns & Vianas smaksatta tofu är för övrigt långt ifrån den tråkiga tofu jag jagade i början av min vegetarianism. Rökt, japansk och pizza var de jag provade denna gång (och mexikanska tofuburgare). Men det finns många,många fler smaker! Supergott och man känner sig så himla nyttig!

I bakgrunden syns även den goda getost jag brukar få av mamma runt jul. Inte så veganskt förstås men rackarns vad gott. Ostboden på gamla stans julmarknad var det näst sista stoppet innan hemärden. På vägen till tåget sprang jag in i hemköp och köpte färdig Mole (chokladsmaksatt chilisås),mintte (lipton) och ännu mer tofu!

1 kommentar:

Emma sa...

Åh, vilka bra tips på vegetariska butiker! Nu bor jag ju inte i Sthlm men jag ska försöka handla på mig lite vegetarisk mat när jag är där nästa gång. Goodstore hade jag hört talas om men inte de andra.