måndag 3 december 2007

Nytt i skafferiet - Ägg

ÄGGVITEOMELETT blir mitt nästa vardagstips. Låter det läbbigt? Jo, jag förstår det, men här kommer förklaringen:


Jo, jag tycker att ägg i allmänhet är snuskigt och äggvita i synnerhet. Men när jag lagar mat åt hundarna så går det åt en del äggula. I många desserter likaså. Det brukar i alla fall visa sig att jag ofta har en hel del äggvita i frysen.

Jag måste erkänna att min vegetarianism ett självändamål men inte i den utsträckningen att jag slänger äggvitan när jag köpt äggen!

Så, en omelett brukar det bli (eller italiensk maräng, men det är ett annat inlägg).

Till exempel en tapenadesmakade sådan: 2-3 dl. äggvitor 3-4 msk olivröra (oliver, dijon,kapris, vitlök, olivolja, salt och peppar) lök av något slag(beroende på hur mkt. det redan är i tapenadesörjan) div. grönt, kokt potatis, riven morot, riven rå potatis, zucchini,spenat eller vad jag har i kyl och frys. soltorkade tomater (ibland) Jag rör ihop ägg med olivröra och soltorkade tomater. Grönsakerna fräses på och äggsmeten hälls över. Jag vänder på omeletten med hjälp av en tallrik och steker andra sidan. serveras med fräsch råkost och kanske lite riven pecorino romano.

Tamago brukar vara ett givet inslag i vår hemrullande sushi. Krydda på med soja och vinäger alt. teriyakisås och lägg till lite alger och finstrimlad purjo så är du hemma.





Mitt sista tips är spansk omelett i något lättare version är orginalet som innehåller mängder med olivolja. Stek en gul lök tillsammans med skivad rå potatis i olivolja tills potatisen är mjuk. lägg därtill skivad tomat och häll sedan vispade ägg med kryddor (massor med örtkryddor, salt och peppar, kanske lite hackade oliver) över grönsakerna.



Och du; självklart kan du göra omelett på hela ägg. Men använd helst inte ägg alls. Kycklingarna har det inte så bra vetni. Det är synd, för ägg är väldigt bra mat. Ibland har jag tur och får tag på ägg som är värpta av hönor som är husdjur. De äggen känner jag inga betänkligheter för att stoppa i mig. Visst, det är fortfarande snuskigt men jag för samvetet går det fint. Dessutom är det så sjukt mycket godare. I sommar fick jag till exempel ägg från lyckliga skånska hönor och det var det mest fantastiska! Jag bakade en kaka och den blev så gul som om jag hade haft saffran i smeten.



Känner ni inga hönor som vill dela med sig av sina ägg, köp då för tusan ekologiska om ni nödvändigtvis måste följa detta mitt vardagstips!

Inga kommentarer: