tisdag 15 januari 2008

granatäpplen och tomater



För länge sedan hade jag en flaska granatäppelsirap. Den var mörkt röd (grenadineröd), fyllig, söt och syrlig och jättesmaskens. Jag tror att jag gjorde mig av med flaskan i en flytt, så väldans användbar tyckte jag ändå inte att den var. Jag åt den mest över vaniljglass, ibland blandat med inlagda körsbär till.

På impuls köpte jag ändå en till flaska på det kulinariska meckat ÖB. Den här "sirapen" eller melassen som den kallas men vilket är lika missvisande, är tunnflytande som saft och brun i färgen. Smaken är något surare men ändå ganska god måste erkännas.

Jag hade tänkt rippla min rabarbersorbet på nyår med den. Det är den som visas på bilden. Men nu serverade vi ju aldrig efterrätt och förutom att jag har rabarbersorbet för 20 pers i frysen (nåja, det har väl minskat något sedan nyår) så har jag en flaska granatäppelsirap stående.

Men jag har hittat ett fantastiskt användningsområde för den - nämligen i tomatsås! Oavsett om det är billiga burktomater eller smaklösa färska (snälla, köp dem inte...ogoda, dyra och miljöbovar) så gjorde sirapen verkligen sitt till för att liva upp dem. Ärligt talat, jag vet inte om jag kommer att göra tomatsås utan sirapen igen! Den gav den söta, fylliga, nästan soltorkade smaken. Nästan som om såsen hade kokat i en timme istället för en kvart. Dessutom kom en syrlig kick i eftersmaken som kändes som tomatens egen fräschör. En mexisås fick perfekt smak, och tex-mexsmaker är inte något som faller väl ut hos mig i vanliga fall!

mexisås med granatäppelsirap

1 hackad rödlök

½ riven solovitlök

1- 2 brk. krossade tomater

1 brk majs

1 brk svarta eller röda bönor

1-2 dl. sojagranulat

spiskummin, chilipeppar, chilipulver, en nypa kanel, cayennepeppar, en nypa kakao, paprikapulver

1 pressad lime

1 msk granatäppelsirap

1 strimlad grön paprika

1 msk olja

stek kryddorna i oljan (här spelar det ingen roll vilka kryddor du tar, jag tog de jag hade hemma). lägg i lök och vitlök. Tillsätt tomater och ½-1 brk vatten (beror på hur vattniga tomaterna är). Låt koka upp och lägg i sojagranulatet. När sojan är klar, tillsätt bönor, paprika och majs. Låt allt bli varmt. Smaka av med lime och granatäppelsirap.

vanlig tomatsås

lök och vitlök

krossad tomat

tomatpuré

salt, peppar

granatäppelsirap

Gör din vanliga tomatsåsbas men lägg till någon matsked av sirapen och förhöj smaken flera meter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte idag en flaska granatäppelsirap på Coop Forum av märket "alwadi".
Den är mycket trögflytande och verkligen smakrik, söt och väldigt syrlig. Innehåller 99,7% koncentrat av granatäpple och 0,3 citronsyra. Pris 32 kr. Kan jag rekommendera. Tack även för tipsen. Jag köpte den för skojs skull och är helnöjd.

Anonym sa...

Jag köpte en flaska på ÖB i våras men har nu börjat leta efter vad man ska använda den till
Så tack för tipsen
Ska testa den både till glass och att "fixa" med tomatsås.