söndag 6 januari 2008

Gröna löften av gröna fingrar

Jag hänger på Lisas utmaning om gröna nyårslöften. Gör det du också, läs mer om hur du gör hos Matälskaren.

Jag ska använda bilen minimalt!
Jag måste erkänna att det händer att jag tar bilen till gymmet när det blåser kalla, blöta vindar över Tosteröbron *slår mig själv på fingrarna*.

Jag ska handla mat med stor medvetenhet
Jag bor ju faktiskt i sörmland, vilket innebär att närproducerat är lättillgängligt. Jag ska handla mat efter säsong och självklart ALLTID välja ekologiskt när det finns som alternativ.

Jag ska konsumera minimalt
och verkligen ifrågasätta nödvändigheten i mina inköp. Jag har redan börjat, det är svårt men väldigt befriande. När jag handlar är det andra hand som gäller i första hand! Jag ska leta krav- och rättvisemärkta kläder.

Jag ska förpackningsstrejka
Jag ska inte använda plastfolie eller plastpåsar i onödan. Jag ska sopsortera noggrant och inte ta en extra påse när jag köper något, nu är det tygkassar som gäller!

Vi ska fortsätta att byta ut våra lampor mot lågenergivarianter
Vi har redan börjat, innan året är slut hoppas jag ha bytt ut alla i hushållet. Jag ska försöka minimera energiförbrukningen på andra sätt också, men det är vi redan hyfsat duktiga på tycker jag.



Okej, det var mina löften, jag kommer att hålla dem. Nu är det din tur!

Inga kommentarer: