fredag 4 januari 2008

Nyårs-ta-pa-DAM!

Jul och nyårshelgen har inneburit ett minimum av matlagande från min sida. Därav tystnaden på bloggen. Det har varit jätteskönt att lämna över matansvaret till andra.

Till årets sista matfest släppte jag tyglarna och matplanerandet fritt och vi bjöd in till ett knytkalas med tapastema.

Det, måste jag säga, blev otroligt lyckat! Tänk så fantastiskt duktiga alla är på att laga mat nuförtiden. Det var endast min lillebror (tillika kock!) som inte hade förberett något till festen, han är dock förlåten då han försedde alla närvarande med alkoholhaltiga drycker natten igenom. På morgonsidan plockade han fram red bull och förlängde festen ett par timmar till.

Jag har inga bilder att visa, tyvärr men med risk för att missa något kan kanske följande meny ge en idé om nyårsnjutningen.

Hallonbål med chiliquesadillas
crostinis med kronärtskockskräm, parmesanröra och oliver
kantarellkanapéer
filodegscigarrer med soltorkad tomat och mynta
chilihet gaspacho
tapenadefylld mandelpotatis
fyllda auberginerullar
fyllda champinjoner
hemvispad aioli (luftlätt och underbar)
potatistortilla
guacamole
västerbottenspaj
lime/parmesansallad
valnöt-och kalamatabröd
rabarbersorbetmousse med vit chokladsås och granatäppelrippel (efterrätten blev dock kvar i frysen, festen snurrade på för fort vid det laget)
Idag och någon vecka framåt ska jag skriva klart mina uppsatser innan jag börjar leta efter jobb till våren. När det lugnat sig hoppas jag återkomma med härliga inlägg, förhoppningsvis med inspiration från mina julklappar:


Inga kommentarer: