torsdag 24 januari 2008

If I go koko, bärry me!

Jag har aldrig varit sådär riktigt förtjust i kokossmaken. Det är något kvalmigt över den och något som gör att jag känner mig nästan lite obehaglig. Dessutom är den dryg. Smaken tar liksom aldrig slut i munnen. Inte tuggandet heller.


Men kokos är användbart. Och snyggt. På goodstore köpte jag en påse rostade kokosflagor och de är snart slut. En liten kaffekopp med en klick mezeyogurt, egenplockade blåbär och vildhallon och några flagor rostad kokos. Vilken njutning!


Jag ska, för skojs skull och i amatörforskarsyfte testa min low-carb diet i nån vecka till. Men efteråt är det GI-tänk som gäller. Det känns vettigt för mig. Jag ska nog försöka att äta lite mer fett framöver. Jag inser att jag varit rätt dålig på det. Och jag vet ju vilka fördelar det har. Jag väger mig aldrig annars men eftersom jag utför detta lilla experiment så har jag gjort det nu och jag har faktiskt gått ner ett kilo från startvikten i lördags. Men om den trenden fortsätter in i nästa vecka så ska jag råda bot på det med en härlig bunke med Ben& jerrys och de här goda "Fluffins" från Jacob Grays bok med samma namn:


Banana bran-muffins med limefluff och kokos

6-8 stora muffins


2½ dl vetemjöl special
½tsk bakpulver
½tsk bikarbonat
1krm salt
1 dl fiberberikade havregryn
1dl jordnötter
125g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1½dl mjölk
½dl jordnötssmör
1-2 bananer
1 brk färskost (200g)
2-3 msk florsocker
juice och rivet limeskal från ½ frukt
kokosskärvor alt. rostade kokosflingor



Sätt ugnen på 200c. rör samman mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. sikta genom en sil. Tillsätthavregryn och jordnötter. Ställ åt sidan.
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt ägg, ett i taget, under vispning. Tillsätt vaniljsocker, mjölk, jordnötssmör och vispa hastigt ihop.
Blanda ner de torra ingredienserna. Rör bara tills allt blandats, inte mer.
Skala och skär bananen i tunna skivor. varva smeten med bananskivor i muffinsformar tills de är fyllda till 3/4*. Grädda i 20-25 minuter. Låt svalna på galler.

Rör ihop färskost, florsocker, vaniljsocker, limejos och skal. Bred eller spritsa blandningen på muffinsen. Toppa med kokos och lite mer rivet limeskal.


* Jag skulle nog mosa bananen och blanda den i smeten men det är för att jag inte gillar banankonsistens. Bara smak.

Inga kommentarer: