fredag 11 januari 2008

Lökmarmelad



Mitt bästa, bästa ostbricketillbehör är denna smakrika, sötsyrliga och godisguckiga rödlöksmarmelad! Bara färgerna gör mig alldeles lycklig!

Förutom detta obligatorium så vill jag ha mycket grönsaker på min ostbricka. Vindruvor och päron är inte de mest välkomna gästerna. Färsk spenat, grön paprika, färska dadlar, rostade nötter och munhålevänlig lökmarmelad får hälsa på när de vill!
Kanske vill jag ha alla grönsaker för att inget ger mig så dåligt samvete som ost (jag ska förresten sluta äta det, så fort parmesanen i kylen är slut!), kanske för att jag faktiskt inte tycker att det är värt att äta ostbricka om man inte har goda tillbehör.

Förutom grönsaker är lyxigt hembakt bröd ett måste. Valnötsbröd, franska baguetter på mitt sätt eller möjligtvis en olivoljestinn focaccia är favoriterna. Jag återkommer med lite goda brödrecept framöver...håll ut!

Men vad gäller lökmarmeladen. När jag gör den tycks den så otroligt enkel att svänga ihop. Nu när jag funderar över vad jag har i den tycks jag inte minnas alls. Men jag tror att det är ungefär såhär:

Rödlöksmarmelad

skivad rödlök
en liten klick smör + olja
balsamvinäger
salt och peppar + ev. lite socker
(och nästa gång jag gör den, granatäppelsirap, mer om detta i nästkommande inlägg)

Jag steker löken på relativt hög värme tills den smälter fint. Detta är det viktigaste momentet!När den precis funnit sig tillrätta i pannan och dåsat ihop chockerar jag den med en fin,mjuk balsamvinäger (ev. m. smak, typ fikon eller hallon), låter den precis täcka löken och sedan koka in. Här smakas löken av med salt, peppar och socker (eller sötning av något slag, honung funkar också). C´est tout!

På bilden har lite pumpakärnor fått stå för färgtillskottet.

Inga kommentarer: