söndag 25 november 2007

Nytt i skafferiet - Tisdag

Sven Geier: http://www.sgeier.net/fractals/

BROCCOLI är inte direkt någon nyhet för de flesta av oss. Men jag har kämpat för att ta till mig denna grönsak. Nuförtiden är jag väldigt förtjust använder den ofta och gärna. Dessutom finns ofta fryst broccoli i bra kvalité och jag tycker att den mättar på ett skönt sätt. Men ibland, vid enstaka tillfällen kan jag få tokont i magen av broccoli. Helt vansinnigt ont faktiskt. Men jag gillar att leva farligt, så broccoli, färsk och fryst, fortsätter att dimpa ner i kundkorgen. Glöm inte bort att äta märgen i stjälken, det är inte bara buketterna som är delikata! Till exempel på detta sätt:


Broccoli med ugnsbakad tomatsås och nötblandning.
Börja med såsen; färska tomater, paprika, lök och vitlök läggs i en ugnsfast form med lite olivolja och ugnsbakas tills tomaterna och paprikan kan skalas. Sedan kan man mixa och krydda allt.
Broccolin ångkokas/kokas eller steks. Gör på det sätt som passar dig bäst och
nötblandningen består av de nötter och frön som för tillfället finns hemma; cashew, solros, hasselnöt,hampa och pumpafrö kanske? Lägg upp broccoli och sås och strö över nötterna, gärna rostade.


Sobanudlar med ingefärsbroccoli
Jag fick användning för Sobanudlar på detta sätt. De var utomordentligt goda!
kokta, kalla sobanudlar
rostade sesamfrön
ett par salladslökar
dressing: risvinäger, honung, sesamolja, soja


blanda nudlarna med dressing, frön och lök. Låt stå i 30 minuter. Servera med:

kokt, späd broccoli, marinerad i följande

dressing: riven ingefära,soja, sesamolja och sesamfrö.

samt även om så önskas: mock abalone (eller veg. kött), rullad i olja med senap och därefter svartpeppar. Stek, (skiva tunt om du använder större bit, typ qourn filé) och servera med tunnskivad gurka och salladslök.

Broccoli och paprika med senapssås 4p.
500 g broccoli
2 msk smör
1 vitlökslyfta (hackad,pressad,riven, whatever)
2 msk dijonsenap
2 msk vetemjöl
2 dl buljong
1 dl vispgrädde
1 äggula
1 msk citronsaft
salt, cayennepeppar
röd paprika

Dela broccolin i buketter. Skala det träiga på stammen och skär kärnan i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten med en klick smör tills den är mjuk (eller ångkoka)
Smält matfettet i en kastrull och fräs vitlök och senap någon minut. Vispa ner mjölet och späd med buljong. Låt koka 3-5 minuter. Vispa grädden, blanda ner grädde, äggula och citronsaft io såsen. Smaka av med salt och cayennepeppar. Hetta upp såsen men låt den inte koka.

Lägg upp broccolin med sås och paprikastrimlor. Servera gärna till grillade tzayspett eller qournbitar.


Som sista broccolirecept måste jag tipsa om Emmies vitlöksrostade broccoli.

Vi ses i matseriens onsdag! (veckodagarna får ses symboliskt i den här matserien och är inte direkt anpassade till innevarande veckodag)

1 kommentar:

Anonym sa...

Idag när jag kom hem från jobbet så hittade jag några spännande byttor smaskegott i kylen som jag värmde på. Man skulle visst äta Nudlarna kalla men det gick finemang at värma på dem oxå. Sobanudlarna med ingefärsbroccolin rekommenderas alltså!! Tack älskling!