fredag 9 november 2007

Rofans vardagsbröd


Woohoo! Jag har skrivit klart min PM inför mitt examensarbete om miljödidaktik. Visst,visst, det är bara en PM och allt jobb är kvar men jag känner mig väldigt duktig ändå. Nu har jag gjort det jag föresatt mig idag och det är dags för lite nöje. Svante festar loss i frack och jeans ikväll och jag antar att jag blir vaken "några" timmar till innan det är dags att hämta honom så, vilket tillfälle är bättre att börja baka lite bröd!?

Detta bröd introducerades av Nina som fått mig att återväcka den fantastiska "Kärlek,oliver och timjan" som varit vilande i min kokbokhylla i många år. Brödet är ett härligt, saftigt, tuggigt och smakrikt fröbröd som är fantastiskt att rosta och underbart njutningsfyllt att äta. Bättre bröd än såhär får man inte till vardags!

Rofans vardagsbröd
Blanda först: 2 dl grovt rågmjöl, 1 dl hela linfrön, 1 dl havrekli, 1-2 dl solrosfrön, 2 rågade tsk salt, 5 dl kokhett vatten. Låt stå i 1-2 h.

Rör sedan ner 25 g jäst i 2 dl ljummet vatten och blanda ner i smeten. Tillsätt 9-10 dl vetemjöl. Arbeta ihop.

Låt jäsa med handduk över bunken i 1 h.Knåda igenom på mjölat bakbord. Forma brödet.

Låt jäsa 30 min. Pensla med 1 ägg*, strö över sesamfrön.
Grädda brödet i 250 c i 15 min. Sänk sedan värmen till 150 c och grädda ytterligare 25-30 min. Klart!

Bilden högst upp i inlägget har tillägg i degen av valnötter, torkade fikon och lingonsylt. En del av vetemjölet byttes ut mot emmer,dinkel och rågsikt och en del av linfröna mot psylliumfrön. Ovansidan penslades med sirap. Ett ganska sött, dovt i tonen och juligt bröd. Hyfsat lyckat, kanske lite för sött för min smak men jag älskar valnötter i bröd!

*veganen använder smält margarin (det förstod ni säkert själva) eller no egg om ni vill få sesamfröna att fästa.

Inga kommentarer: