söndag 11 november 2007

Vilket svampår!



Förra hösten var ett härligt svampår. Jag började hösten med en kantarellspårskurs tillsammans med Line. Fröken Line fick tillfälle att vässa sina spårkunskaper under hösten då vi faktiskt hittade fler gula kantareller än jag någonsin tidigare gjort men framförallt plockade jag (för första gången) trattisar och trumpetsvamp, både rödgul och svart! Den sistnämnda klart häftigast! För er som tycker att detta inte låter som särskilt spännande svamperfarenheter, kom ihåg att jag kommer från trakter där kantarellen är helt okänd och där endast soppar vågar kika upp.

Förra året i all ära men detta år har varit helt enastående när det gäller svampplockning. Jag har hittat sanslöst mycket gula kantareller. Så mycket att jag hunnit tröttna på dem totalt och mår dåligt för att de ligger och blir dåliga i frysen. Ett tag så verkade det dock som att lyckan hade vänt och jag hittade ingenting i markerna längre. Men den här veckan tog jag mig en tur igen. Jag tänkte inte leta efter svamp egentligen, jag tog inte ens med mig något att bära i, och då, självklart, hittar jag dem igen. De fantastiska trattisarna! Det är min favoritsvamp att plocka, hopplöst svår att se från början, man kan gå rätt över dem. Men så småningom anpassar sig ögat och har man hittat en..!!!

Tyvärr hade jag bara en dryg timme på mig och var tvungen att lämna de stora samlingarna i skogen. Ingen fara på taket tänkte jag, imorgon är de lördag, då ska jag ta mig tid till en ordentlig tur och skörda alla di små. Men på lördagen är det denna syn som möter mig i svampskogen:

De små som jag hann plocka på fredagen ligger nu på torkning. Jag tycker att de är allra bäst så, de blir av med en del slemmighet på det sättet och smakar dessutom mer. Jag är dock inte helt säker på hur de ska användas. Förra årets torkade trattisar hamnade för det mesta i en god tomatsås tillsammans med smaskig pasta. Några av dem hamnade i en gryta med purjo, pumpafrö, murklor, lök,rasher och lite havregrädde. Det var fantastiskt gott till kokt potatis! Några förslag på vad mer gott som kan lagas av de gängliga brunhattarna?

Inga kommentarer: