lördag 24 november 2007

värmer dödskönt i kistan...

...gör alla goda varma drycker som jag älskar att bälga i mig under höst och vinter. Nåja, det var lite blygsamt, alla som känner mig vet att jag med glädje stjälper ner balja efter balja med gott te vilken årstid och i vilket väder som helst.
På vintern ställs de gröna teérna undan till fördel för härligt chaite. Just den här säsongen är det yogi och celestial seasons chai-teér som gäller.Med pyttelite rörsocker och en gnutta kaffegrädde eller en matsked kondenserad mjölk i en STOR kopp blir de perfekta! Att dricka en kopp kryddigt te får mig faktiskt att känna mig som en underbar människa!




I dryckesväg hemma dricks just nu stora mängder av tropicanas äppeljos och utan tvekan kommer den att hamna i en kastrull med lite vitt vin, kanel, kardemumma och vanilj framåt adventstider. Samma öde brukar möta de färskpressade apelsinerna som är så himla goda så här dags. Drinken kryddas med kanel, nejlika och ingefära och blir dessutom utmärkt som förkylningsdrink. När ni ändå har öppnat vinflaskan till äppeldrinken så måste ni bara prova detta, ungersk vinsoppa, receptet har jag fått av Ildiko, som också lagat den kanske bästa böngrytan jag ätit!



1 flaska vitt vin



2-3 dl socker (jodå!)



4 äggulor



kanel, kardemumma, nejlika

Blanda samman allt i en kastrull, värm försiktigt under omrörning. Låt ej koka! Sila av kryddorna och servera!



Om glögg finns i övrigt inte mycket att skriva, jag älskar glögg och har köpt Blossas samlingsbox (systembolagets beställningsortiment), det ska bli spännande att smaka av. Förra året fick jag jättegoda glöggkryddor (North & south,fairtrade) av Kristina (min ex-roomies flickvän) som blev supergoda att koka glögg på. Annars gör jag ingen stor grej av glöggandet. Det finns. Det smakar gott. That´s it. Idag tänkte jag dock bjuda på ytterliggare en variant på temat "varma, kryddiga fruktdrycker". Det här är min bästa alkoholfria glöggvariant vars smakkombination också hittat sin plats i diverse dessertrecept. Heta tranbär:

1 liter osötad tranbärsjos

2 kanelstänger (den korta varianten)

2-3 stjärnanis

6-8 kapslar kardemumma

råsocker efter smak

Värm tranbärsjos och kryddor. Låt gärna stå en stund så att kryddorna lämnar av sin smak ordentligt. Häll upp och låt var och en söta sin dryck med råsocker. Det ska dock inte vara för sött. Vill man, så funkar det mycket bra att koka bärsås (gärna hallon) med samma smaksättning och en bit vanilj. Pröva det till en kraftig chokladkaka och du kommer att älska mig mer än du redan gör!



Men jag avslutar inlägget med ett inköp jag ångrar. Ovan nämnda Ildiko har en dotter, tillika matnörd, vid namn Viki. Jag och Viki åker av tradition alltid till chokladfestivalen på nordiska museét. I år köpte vi vinterte av kusmi. Jag var kanske mest intresserad av burken men visst verkade teét också mycket trevligt. Vi delade på en burk med smak av vanilj, mandel, apelsin och kryddor och betalade ganska mycket för kalaset. Väl hemma har jag verkligen försökt smaka och njuta av det dyra teét men hur jag än försöker lyckas jag inte tycka att det är något vidare. Mycket tråkigt, särskilt som jag vill köpa mer av deras teér för burkarnas skull! Nu har jag sett att det är många som köper och gillar det här märket och jag säger bara, lessnar ni på burkarna så sälj dem till mig!



2 kommentarer:

Anne sa...

Ja, jag har också lite svårt att inse storheten med Kusmi. Mina te-älskade vänner är lyriska men.. ja, jag vet inte. Däremot märkte jag att det blev *mycket* godare när det fick dra lite längre än vanligt, så det kanske kan vara nåt att testa även för dig. Det låter ju helt underbart gott. :)

Johanna sa...

Bra tips! Jag håller med om att det tjänar på att dra lite längre men det är ändå bara ok och inte mer.